GNSS zonder OSNMA
GNSS als onafhankelijke snelheidssignaal
Vanaf de eerste generatie slimme tachograaf (DTCO 4.0 bij VDO) is de GNSS geintroducteerd als tweede onafhankelijke snelheidssignaal. Daarnaast wordt de positie van de GNSS gebruikt bij de volgende momenten:
- beginland en eindland van de dienst (manuele invoer)
- laad-en losposities (manuele invoer)
- 3 uur cumulatieve rijtijdpositie (automatische registratie)
- tijdsaanpassing van de tachograaf elke 12 uur (automatisch)
- grensovergangen (pas vanaf de DTCO 4.1 / voorselectie vanaf de DTCO 4.0e)
- land waar voertuig is gekalibreerd (pas vanaf de DTCO 4.1)
Afkomst GNSS positie
Voor het bepalen van positie gerelateerde data en snelheid kan dat van elke positionerings systeem betrokken worden waarbij GPS, Glonass en Galileo de voornaamste systemen zijn. Indien de posities geauthenticeerd dienen te zijn, dan is dit alleen maar afkomstig van het Galileo positionerings systeem (zie 'GNSS met OSNMA')
GNSS en RTM berichten
Bij het langdurig ontbreken van een GNSS signaal of bij een te grote afwijking tussen GNSS snelheid en gever snelheid zal dit als sensor fout in de tachograaf worden geregistreerd en is zichtbaar via RTM bericht 12 ("Sensor Fout")