Tolheffing zonder OBU
- Technologische innovatie maakt on-board units (OBU’s) voor tolheffing voor vrachtwagens overbodig door het gebruik van tachograafdata en het nieuwe plug-and-play apparaat VDO Link.
- Hogere betrouwbaarheid, betere toegankelijkheid: Axxès gebruikt de plug-and-play connectiviteit om ook value-added services (VAS) aan te bieden voor compliance en operations.
- De tachograaf kan aanbieders van toldiensten ontlasten van het valideren en onderhouden van een technologische infrastructuur.
Lyon, Frankrijk; Villingen-Schwenningen, Duitsland, 6 maart 2023. Toldienstverlener Axxès en technologiebedrijf Continental hebben aangekondigd dat zij gaan samenwerken op het gebied van tolheffing voor vrachtwagens, die niet langer afhankelijk is van zogenaamde on-board units (OBU's). Daartoe zullen Axxès en Continental gegevens gebruiken die beschikbaar komen in de volgende versie van de slimme tachograaf van Continental, de VDO DTCO 4.1, en deze via het platform Continental Road Usage Service (CRUS) overbrengen naar de cloud van Axxès. Om de cloud-connectiviteit van de wagenparken van haar klanten te garanderen gebruikt Axxès de VDO Link van Continental, een slimme verbindingsunit die in de frontinterface van de tachograaf wordt gestoken. Deze opzet is niet alleen eenvoudig en praktisch voor wagenparken, maar biedt ook grote voordelen voor de EETS Services en VAS-portefeuille van Axxès. De rollen binnen de samenwerking zijn als volgt: Continental zorgt voor de benodigde technologie en Axxès richt zich op een nog betere service voor transportbedrijven.
Nieuwe opzet biedt Axxès de mogelijkheid een wereld aan nieuwe diensten te introduceren
Door de overeenkomst met Continental is Axxès, gevestigd in Lyon (Frankrijk) en een bekende innovator in de Europese tolindustrie, nu ook een pionier in het verbeteren van de dagelijkse werkprocedures van wagenparkbeheerders. En het blijft niet bij tolheffing: de eenvoudige connectiviteit via de VDO Link en de veelheid aan bestuurders- en voertuiggegevens die in een tachograaf beschikbaar zijn, openen een heel nieuw terrein van diensten met toegevoegde waarde die Axxès in de toekomst voor haar klanten zal verkennen. Hoewel de tolprovider ervan overtuigd is dat klanten de voordelen van de tachograaf onmiddellijk zullen inzien, blijft er keuzevrijheid. Daarom kunnen klanten nu nog steeds een OBU krijgen, binnenkort zelfs in een vernieuwde versie.
Frédéric Lepeintre, CEO van Axxès: "De invoering van tolheffing via de tachograaf is een mijlpaal voor de Europese tolsector, vergelijkbaar met de invoering van de volledig digitale tol voor vrachtwagens in Duitsland in 2005. Wij zijn er trots op dat wij de eerste zijn die met de tachograaf tol kunnen laten heffen. Deze nieuwe oplossing is zeer gemakkelijk toegankelijk en tegelijkertijd nauwkeurig, eenduidig en veilig. Er komen nieuwe zakelijke mogelijkheden voor onze klanten en partners, omdat de tachograaf-tol via onze bestaande API's verbonden is met ons nieuwe klantenportaal, dat een compleet scala aan fleetmanagementdiensten biedt." Tegen Continental zei hij: "We zijn blij om samen te werken met Continental, de gerenommeerde leverancier van autotechnologie en tegelijkertijd expert op het gebied van tachografen en telematica.”
Tachograaf-tol is precies op tijd voor retrofitting naar tweede versie slimme tachografen
Voor zowel Continental als Axxès zijn de voordelen van het gebruik van tachograafgegevens voor het verzamelen van tolgegevens overduidelijk. Het belangrijkste is dat een tachograaf wordt geleverd met een DSRC-modem (DSRC = Dedicated Short-Range Communication), die oorspronkelijk nodig was voor de controle van tachografen, maar ook kan worden gebruikt voor tolheffing. Hij wordt geleverd met een satellietnavigatie-ontvanger en een frontinterface. Tachograaf en voertuig kunnen uniek worden geïdentificeerd en geauthenticeerd.
In de Mobility Package van de Europese Commissie is vastgelegd dat vrachtwagens die voor internationaal vervoer worden gebruikt, moeten worden uitgerust met nieuwe slimme tachografen van de tweede generatie. De deadline hiervoor is 2025. Deze “retrofit” is zeer relevant voor aanbieders van toldiensten omdat die zich expliciet richten op bedrijven voor internationaal vervoer. Door de toevoeging van tolheffing via de tachograaf kan de investering in die aanpassing extra voordelen opleveren voor wagenparkbeheerders.
Continental: de eerste stap van OBU naar OBE
Ismail Dagli, hoofd van de Business Area Smart Mobility bij Continental, benadrukt de grootse plannen die het technologiebedrijf heeft voor de ondersteuning van aanbieders van toldiensten: "Voor Continental is de tachograaf-tol niet de eindstreep, maar eerder de eerste stap in de overgang van OBU naar OBE." Bij OBE (on-board equipment) vormen tachograafgegevens de centrale pijler, aangevuld met voertuiggegevens uit andere bronnen. Het is een visie die Continental heeft ontwikkeld om een oplossing te bieden met een consistente gebruikersinterface, die toekomstbestendig en uitbreidbaar is, de kwaliteit van de gegevens verhoogt, de logistiek vereenvoudigt, de kosten verlaagt, de veiligheid en privacy verhoogt, het mogelijk maakt om nieuwe diensten met toegevoegde waarde te ontwerpen en die de algemene economie van het wagenpark verbetert. Ismail Dagli: "Ik ben er trots op dat mijn collega’s hard hebben gewerkt aan dit project. We zijn er altijd van overtuigd geweest dat het veel mogelijkheden biedt voor aanbieders van toldiensten en de hele wegvervoersector. Duizenden bedrijfswagenparken zullen hiervan profiteren. We zijn zeer tevreden dat we dit samen met de Europese elektronische tolexpert Axxès op de markt kunnen brengen. "
De voordelen van OBE en het stappenplan voor de overgang van OBU naar OBE zijn uiteengezet in een whitepaper die hier kan worden gedownload: https://www.continental-mobility-services.com/en-en/future-of-cv-tolling.
Continental ontwikkelt baanbrekende technologieën en diensten voor duurzame en verbonden mobiliteit van mensen en hun goederen. Het in 1871 opgerichte technologiebedrijf biedt veilige, efficiënte, intelligente en betaalbare oplossingen voor voertuigen, machines, verkeer en vervoer. In 2021 behaalde Continental een omzet van 33,8 miljard euro en heeft het momenteel meer dan 190.000 mensen in dienst in 58 landen en markten. Op 8 oktober 2021 vierde het bedrijf zijn 150e verjaardag.
Axxès, een EETS-aanbieder met meer dan 40.000 klanten, is de meest dynamische speler op de markt voor interoperabele tolheffing voor vrachtwagens. Zij biedt vracht- en personenvervoerders een intelligent en betrouwbaar GNSS-platform voor de betaling van Europese tolgelden met één enkele on-board unit en één enkel abonnement. Zij is voornemens haar diensten verder te ontwikkelen om zich aan te passen aan de veranderende behoeften van wegvervoerders. Haar ambities zijn om de norm te stellen voor interoperabele tolheffing in Europa en om een waardevolle partner te zijn voor wegvervoerders.