Bewegingsconflicten (Error Code 80)

Wanneer kunnen die ontstaan?

Verificatie van voertuigbewegingen

Waar regels zijn wordt vaak geprobeerd om die te omzeilen. Zo ook bij tachografen. Fraude met de tachograaf komt nog steeds veel voor. Maar er komen wel steeds betere mogelijkheden om frauduleus opererende bedrijven sneller en beter te detecteren, zodat ondernemers minder last hebben van oneerlijke concurrentie.

De hoofdmoot aan fraudegevallen bij tachograafgebruik is doen alsof het voertuig in “Rust” is, terwijl er volop mee gereden wordt. Dat kan, doordat de bron voor het bepalen of je beweegt de pulsen uit de bewegingssensor (KITAS) zijn. En in de tijd dat dit nog de enige bron was, konden die pulsen makkelijk gemanipuleerd worden.

Daarom werd ingevoerd dat beweging van een voertuig door een onafhankelijke bron moest worden geverifieerd. Tot 2019 gebeurde dat met de Independent Motion Sensor (IMS) en vanaf de introductie van de slimme tachograaf wordt er gewerkt met de door GPS gemeten snelheid. Toch bleven fraudeurs nog steeds actief en werden vaak kosten noch moeite gespaard.

 

 

Verplichting 2e generatie slimme tachograaf

Dankzij de Mobility Package, nieuwe sociale regels en eerlijke verloning wordt eerlijke concurrentie steeds vanzelfsprekender. Alle internationaal rijdende voertuigen moeten vanaf dezelfde datum hetzelfde type tachograaf aan boord hebben: de 2e generatie slimme tachograaf.

Met die tachograaf zijn de mogelijkheden voor fraudedetectie verder uitgebreid.

  • De externe onafhankelijke bron blijft GNSS zoals ook bij de eerste generatie slimme tachografen, maar alle posities van een voertuig moeten nu ook door Galileo worden geauthenticeerd. Dat gebeurt met OS-NMA. Omdat de tachograaf die het moest doen wel, maar de  Europese Ruimte Organisatie (EUSPA) nog niet klaar was met het project ontstond er een “transitie-tachograaf” die momenteel wordt gebruikt bij de retrofit.
    De volledig OS-NMA geschikte tachograaf wordt in 2025 verwacht.
  • Vaststellen van “onmogelijkheden”: er kan gedetecteerd worden of een voertuig binnen 1 seconde een snelheidsverschil van 40km/u of meer heeft, en dat gedurende minimaal 3 seconden.
  • Bepalen van afstandsconflicten, dat is als de berekende GPS-afstand teveel afwijkt van de afstand die de kilometerteller aangeeft.
  • Interne onafhankelijke bron, waarover in de nieuwe reglementen is gesteld: “Er moet in de VU (voertuigunit) ten minste één andere onafhankelijke bron van bewegingsinformatie aanwezig zijn waarvoor geen externe interface vereist is” .
    Hiertoe hebben de tachograaffabrikanten gekozen voor een giersensor (ook wel gyrosensor of accelerometer), die ook in smartphones wordt gebruikt.

Hoe ontstaan bewegingsconflicten?

1. Ik rijd en er is een bewegingsconflict

GNSS-bewegingsconflicten ontstaan zodra er voor meer dan 5 minuten geen GNSS-signaal wordt ontvangen. Hoe dat kan?

Zoals in onderstaand figuur is te zien, zijn er normaal gesproken erg veel satellietsystemen beschikbaar om een positie te bepalen. Er zijn minimaal 3 satellieten nodig (bij Galileo’s Authenticatiemethodiek wordt dit 4) om een “positie-fix” te hebben.
Het kan voorkomen, dat posities niet kunnen worden ontvangen. Dat is vaak een gevolg van:

  • slechte ontvangst van satellietsignalen (door bergachtige omgeving, tunnels etc.)
  • verstoringen in de voertuigcabine (door andere “stralende” apparatuur dichtbij de tachograaf in de buurt)
  • inbouwvariabelen (bijv. teveel metaal dat het GNSS-signaal “tegenhoudt” waardoor het niet in de cabine komt)

Bewegingsconflicten

2.Ik rijd niet en er is een bewegingsconflict

Dit fenomeen komt weinig voor (misschien herken je het van je smartphone). Het kan gebeuren, dat GPS gaat “driften” waardoor ook GNSS verplaatst en dat terwijl je stil staat. Dit kan trouwens alleen bij contact AAN; met contact UIT is ook GNSS uitgeschakeld. Dit kan bijvoorbeeld in een overdekte omgeving plaatsvinden, of als een sterke GNSS-bron te dicht bij de tachograaf zit.
Let op: Bij OSNMA tachografen blijft GNSS aan tijdens contact uit. De reden hiervoor is de beperkte tijd dat er beschikbaar is om de OSNMA publieke sleutel op te halen, teweten: 30 minuten lang om 00:00, 06:00, 12:00 en 18:00. 

Boot Trein: als je vergeet deze in te schakelen en het contact staat nog aan, dan zal er een conflict ontstaan zodra de boot/trein beweegt terwijl je zelf geparkeerd staat. De enige juiste oplossing hiervoor is het juist gebruiken van de boot/trein functie. Lees hier hoe dit moet.