Landcodes

Een essentieel onderdeel van tachograafgebruik

Landcodes

Alles wat je moet weten over landcodes en tachografen

Het correct invoeren en registreren van landcodes is een essentieel onderdeel van het gebruik van een tachograaf, zeker nu de regelgeving rondom cabotage en grensovergangen steeds strenger wordt. Hieronder bespreken we hoe landcodes ingevoerd moeten worden en welke voordelen de nieuwe generatie slimme tachografen biedt.

Cabotageregeling en grensovergangen

Sinds 2 februari 2022 is het verplicht voor chauffeurs om grensovergangen te registreren. Dit moet gebeuren bij de eerst mogelijke veilige gelegenheid na de grensovergang. Deze verplichting is onderdeel van de cabotageregeling en helpt om de naleving van internationale transportregels te controleren.

Handmatig invoeren van landcodes (DTCO)

Bij oudere modellen digitale tachografen en ook bij de eerste versie slimme tachografen (DTCO 4.0 en 4.0e) moeten chauffeurs handmatig landcodes invoeren. Dit gaat als volgt:

  1. Activeer het menu. Druk op de knop 'OK'.
  2. Navigeer naar het juiste menu. Scroll naar beneden tot je het menu "Chauffeur 1 - Begin Land" ziet. Bevestig dit met 'OK'.
  3. Selecteer het land.
    • Bij de DTCO 4.0: scroll door de lijst met landen totdat het juiste land zichtbaar is en bevestig dit met 'OK'.
    • Bij de DTCO 4.0e: het nieuwe land (als je een grensovergang passeert) wordt al voorgeselecteerd. Je hoeft alleen nog op 'OK' te drukken.

Het is belangrijk om deze stappen nauwkeurig te volgen, niet alleen bij  grensovergangen maar ook bij begin/einde dienst, om aan de regelgeving te voldoen.

Blog landcodes

Vanaf de DTCO 4.1: automatische grensovergangdetectie

De introductie van de DTCO 4.1, de tweede generatie slimme tachograaf, heeft het leven van chauffeurs aanzienlijk eenvoudiger gemaakt. Vanaf 21 augustus 2023 is het gebruik van deze tachograaf verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen. Deze tachograaf detecteert en registreert grensovergangen automatisch. Hoe werkt dit precies?

  1. Geïntegreerde grenzenkaart. De DTCO 4.1 maakt gebruik van een kaart gebaseerd op het zogenaamde NUTS 0-niveau (NUTS = gebiedsindeling die de Europese Unie hanteert, zie ook https://ec.europa.eu/eurostat/web/nuts?etrans=nl).
  2. Automatische registratie:
    • Zodra een grens wordt overgestoken, registreert de tachograaf automatisch de volgende gegevens:
      • Tijdstempel (datum en tijdstip).
      • Het land dat je uitrijdt.
      • Het land dat je binnenrijdt.
      • De grenspositie (geauthenticeerd via Galileo OSNMA, zodra dit volledig is geïmplementeerd).

Deze informatie wordt niet alleen opgeslagen in het geheugen van de tachograaf, maar ook op de nieuwste Gen2v2-bestuurderskaaren (die uitgegeven worden sinds 21 juli 2023).

Verschillen tussen tachograafmodellen

Afhankelijk van het model tachograaf dat in het voertuig is geïnstalleerd, zijn er verschillende stappen nodig om landcodes correct te registreren:

  • DTCO 4.0: landcode handmatig selecteren uit de landenlijst bij de eerstvolgende stop.
  • DTCO 4.0e: landcode wordt voorgeselecteerd, alleen bevestigen met 'OK'.
  • DTCO 4.1: geen handmatige actie nodig; landcode wordt automatisch geregistreerd.

Weet je niet welk type tachograaf je hebt?  Hier leggen we je uit waar je dat kunt vinden:

Welk type tachograaf heb ik?

Praktische tips voor chauffeurs

  • Controleer altijd welk type tachograaf je voertuig heeft, zodat je weet of handmatige invoer vereist is.
  • Maak gebruik van de downloadbare landcode-overzichten om tijd te besparen bij handmatige invoer.
  • Zorg ervoor dat je grensovergangen zo snel mogelijk registreert als je een ouder model tachograaf gebruikt.