DTCO 4.0e Introductie
De DTCO 4.0e is de opvolger van de DTCO 4.0 welk ook geupgrade kan/kon worden naar de DTCO 4.0e om gebruik te maken van de nieuwe functies. Alle nieuwe functies zijn ook beschikbaar in volgende generaties tachografen.
Per definitie moeten tachografen en toebehoren (externe DSRC, KITAS enz) voldoen aan de laatste eisen. De fabrikant dient regelmatig (lees: elke 2 jaar) een evaluatie uit te voren en desnoods vernieuwen/updaten.
EU no 165/2014
Artikel (12): The security of the tachograph and its system is essential to ensure that trustworthy data is produced. Manufacturers should therefore design, test and continuously review the tachograph throughout its life cycle in order to prevent, detect and mitigate security vulnerabilities.
Deze gelegenheid heeft Continental aangegrepen om een start te maken met de implementatie van de Cabotage wet (EU 3118/93, richtlijnen arbeidstijden (2002/15 EG) en voertuiggewicht (On Board Weighing – OBW) volgens verordening (EU) 2019/1213. Naast deze implementaties zijn er verschillende functionaliteitsverbeteringen doorgevoerd.
Aan de DTCO 4.0e was geen verplichte wetgeving gekoppeld (wel het toenmalig gebruiken van een Gen2v1 slimme tachograaf ). De DTCO 4.0e is/was de laatste Gen2v1 slimme tachograaf die intussen is opgevolgd door de Gen2v2 slimme tachografen.
Voordelen van de DTCO 4.0e
Sneller en eenvoudiger in gebruik – In no-time op weg!
Enkele bemanning:
- Snellere kaart in- en uitvoer en verkorte tijd tot eerste handmatige invoer.
- Meer tijd voor eerste handmatige invoer: Time-out verhoogd naar 10 minuten. Mocht de bestuurderskaart toch na 10 minuten onverhoopt worden uitgeworpen, dan kan deze direct weer in de tachograaf gestoken worden
- Resterende rijtijden vrijwel direct beschikbaar voor chauffeur en boordcomputer. Wil je weten hoe lang je nog mag rijden? Indien de VDO-counter geactiveerd is, zijn deze gegevens direct voor je zichtbaar. Ook is deze informatie binnen 3 seconden na het insteken van de bestuurderskaart beschikbaar voor de boordcomputer.
- Cabotage regelingen: Bij het passeren van de landsgrens dient vanaf februari 2022 bij de eerstvolgende gelegenheid de landcode ingevoerd te worden. Het zoeken naar de juiste landcode blijft je bespaard, want deze staat voortaan al voorgeselecteerd. Zo voer je bijvoorbeeld nooit meer de ‘E’ in voor Engeland of de ‘P’ voor Polen. Sta je op een grensgebied met meerdere landen, dan worden deze landen weergegeven en kun je direct daaruit kiezen.
- Geen onduidelijkheid meer wanneer je nu wel of niet kan gaan rijden. Het DTCO 4.0e scherm geeft het gewoon aan: ‘Klaar om te rijden’.
Fig. 2 - Ready to drive – in no-time op weg (links enkele bemanning, rechts dubbele bemanning)
Bij dubbele bemanning – razendsnelle dubbele kaart invoer:
- Je geniet van alle voordelen zoals bij enkele bemanning,
- Vrijwel direct op pad: Invoeren van 2 kaarten en afhandelen van handmatige invoer is nog nooit zo snel geweest.
Additionele functies
De volgende data is nu beschikbaar op de FMS bus. Via CAN instructies kunnen de volgende data uit de tachograaf, door derden, worden gelezen:
- Onboard Weighing Data (OBW)
- Status van Trein/Boot flag
- Naam van 1e bestuurder
- KITAS 4.0 sensor data (serienummer, folie serienummer op behuizing)
- Arbeidstijden