DTCO 4.0 Introductie
Met Verordening (EU) nr. 165/2014 zijn de aanvullende functies van de zogenaamde slimme tachograaf (GNSS-verbinding voor het registreren van de positie van het voertuig op bepaalde punten tijdens de werkuren van de chauffeur en de DSRC-functie voor het op afstand uitlezen van gegevens door controlerende organen) vastgelegd.
Samen met Uitvoeringsverordening (EU) 2016/799, zoals gewijzigd door Verordening (EU) 2018/502 van 28 februari 2018, is Bijlage IC (Annex 1C) gepubliceerd. De wettelijke invoerdatum van de Annex 1C tachografen, ook bekend als Gen2v1 tachografen, voor voertuigen nieuw op kenteken was : 15 Juni 2019.
19 Augustus 2025 - Retrofit voor voortuigen met deze tachograaf verplicht
Rijdt je voertuig internationaal en is het nog uitgerust met een DTCO 4.0 (of 4.0e of 4.0f) dan dient deze tachograaf, voor de vermelde datum, vervangen te worden door een DTCO 4.1 tachograaf.
Wat is er geintroduceerd op de DTCO 4.0 (Gen2v1 slimme tachograaf)
Selecteer een functie hieronder om snel naar de hoofdstuk te springen.
Naast deze nieuwe functies zijn er ook werkplaats verplichtingen bijgekomen. Deze staan vermeld op www.vdo-werkplaats.nl.
GNSS
De DTCO 4.0 heeft een geïntegreerde GNSS-module met een geïntegreerde GNSS-antenne. Afhankelijk van de apparaatuitvoering kan ook een externe GNSS-antenne in het voertuig zijn aangebracht. Met de GNSS-verbinding worden positiegegevens geregistreerd, die op bepaalde plaatsen in het massageheugen en op de betreffende ingestoken chauffeurs- en werkplaatskaarten worden opgeslagen:
- Aan het begin van de dagelijkse werktijd: bij de invoer "Begin land"
- Na elke 3 uur gecumuleerde rijtijd van het voertuig, onafhankelijk van de ingestoken kaarten
- Aan het einde van de dagelijkse werktijd: bij de invoer "Einde land"
Bij de DTCO 4.0 wordt het GNSS-signaal ook als tweede onafhankelijke bewegingssignaal gebruikt. Dit kan niet worden uitgeschakeld, waardoor ook de IMS-identificatie zoals bij apparaten van de eerste generatie vervalt. Monitoren ervan gebeurd in een tijdseenheid ("frame") van 5 minuten. Bij teveel afwijking - 10km/h GNSS + 6 km/h KITAS tolerantie - wordt een "motion conflict" gegenereerd.
- Als bij een ononderbroken rit van meer dan 5 minuten een afwijking tussen de KITAS-snelheid en de berekende snelheid van het GNSS-signaal van meer dan 16 km/h wordt herkend, wordt een bewegingsconflict opgeslagen.
- Als het GNSS-signaal niet beschikbaar is, bijvoorbeeld bij het rijden door een tunnel, wordt na 3 uur cumulatieve rijtijd zonder GNSS-ontvangst (continu) de gebeurtenis "GNSS ontbreekt" opgeslagen.
- GNSS positie opvragen via het service menu kan met een ingestoken werkplaatskaart.
DSRC
Het op afstand uitlezen van gegevens bij wegcontroles - De Gen2v1 slimme tachograaf was de eerste die met deze antenne's is uitgerust. Tot 19 (RTM) berichten konden ingelezen worden door uitleesapparatuur langs de weg.
Door middel van DSRC-communicatie tussen de slimme tachograaf overeenkomstig bijlage IC en een DSRC-ontvanger kunnen controlerende organen bepaalde informatie uit de DTCO 4.0 tijdens het rijden uitlezen om voertuigcontroles efficiënter te kunnen uitvoeren (vroegtijdig herkennen van verdachte manipulaties). Dit type controle wordt niet genoteerd in de tachograaf en mag geen automatische boetes tot gevolg hebben.
Meer over DSRC en de lijst met RTM berichten dat kan worden uitgelezen vind je hier (opent in nieuw venster)
Gen2v1 Kaarten
In vergelijk met de Gen1 kaarten is het aantal velden uitgebreid op de Gen2v1 kaarten waaronder de cumulatieve posities.
Om deze kaarten te kunnen lezen, dient de uitleesapparatuur ook te worden geupdate of vervangen te worden (afhankelijk van de leeftijd van je uitleesapparatuur). Informatie over de laatste en meest complete uitleesapparaat van VDO vind je hier. (link opent in een nieuw venster)
Wil je data uitlezen van de tachograaf, dient de kaart waarmee geauthenticeerd wordt (gestoken in de tachograaf of die gebruikt wordt bij remote downloaden) van een hogere versie te zijn dan waarmee de tachograaf is gelocked.
- Meer informatie over kaart generaties (bestuurderskaart) vind je hier. (opent in nieuw venster)
- Meer informatie over bedrijfskaarten (voor downloaden tachograafdata) vind je hier. (opent in nieuw venster)
ITS / Bluetooth (facultatief)
Bij de introductie was het hebben van een Bluetooth koppeling en Intelligen Transport Systeem dataset facultatief ingevoerd. De mogelijkheid moest er dus in zitten, maar zaten verder geen verplichtingen aan. Deze verplichting is later gekomen bij de Gen2v2 tachografen.
Desondanks kan deze interface gebruikt worden. Daaraan hangt persoonlijk en niet persoonlijk data. Vanwege AVG dient hier dus eerst toestemming voor te worden gegeven.
- Meer over Bluetooth (Low Engergy) vind je hier (opent in andere venster)
- Meer over de ITS dataset vind je hier (opent in andere venster)
Downloaden / Uitleesapparatuur
Slimme tachografen en nieuwe generatie kaarten hebben een andere structuur waardoor uitleesapparatuur moet worden aangepast. Intussen is deze structuur wederom aangepast met de introductie van de Gen2v2 tachografen. Uitleesapparatuur die alle tachografen en kaartgeneraties aankan vind je hier.
Ook voor de centrale plek is er de VDO Smartterminal, deze vind je hier
terug naar boven