Support

RTM berichten

 

Sinds zijn invoering is de slimme tachograaf uitgevoerd met een Remote Tachograaf Monitoring (RTM)-module. Deze verzamelt elke 60 seconden actuele  voertuiggegevens, maakt daar een pakket van en stuurt dit naar een module die een draadloos communicatiekanaal op kan zetten. In voertuigen die uitgerust zijn met een slimme tachograaf is dit de DSRC-module (Digital Short Range Communication).

De Mobility Package verplicht dat controlerende instanties van  deelnemende lidstaten vanaf augustus 2024  dienen te zijn uitgerust met uitleesapparatuur, ook wel de REDCR (Early Dection Communication Reader) genaamd. Samen met de DSRC zet deze een communicatiekanaal op om de verzamelde RTM-pakketjes te kunnen versturen.  Hiermee kunnen controlerende instanties op afstand zien of er mogelijk met de registratie van de rij- en rusttijden wordt gefraudeerd. Voordeel hiervan is dat inspecteurs gerichter voertuigen kunnen selecteren voor een inspectie. De pakkans van overtreders gaat hierdoor omhoog, terwijl aan de andere kant chauffeurs die zich aan de regels houden met rust worden laten.


RTM-bericht: veranderingen

Slimme tachograaf, versie 1:  RTM-berichten 1 t/m 19
Slimme tachograaf, versie 2 : RTM-berichten 1 t/m 25

RTM-berichten zijn op dit moment niet van persoonlijke aard en bevatten alleen voertuiggerelateerde gegevens. Een overzicht van de RTM-berichten is te vinden in onderstaand document: