Support

Digitale Landsgrens kaarten in de tachograaf

Introductie: Digitale Landsgrenskaarten zijn geintroduceerd vanaf de DTCO 4.1

In het kader van de cabotage regels in Mobility Package 1, is het belangrijk te registreren wanneer een voertuig een landsgrens passeert en hoe lang een voertuig zich in een ander land bevind dan het land van de thuisbasis.  De tachograaf registreert niet welke route het voertuig volgt (dit is wettelijk niet toegestaan en het is niet bedoeld als track en trace systeem). De tachograaf registreert wel de volgende momenten:

  • het land van het voertuig is gekalibreerd
  • beginland en eindland van de dienst
  • grensovergangen (altijd geregistreerd in de Gen2v2 tachograafbestand, en op een Gen2v2 bestuurderskaart)
  • laad-en losposities
  • 3 uur cumulatieve rijtijdpositie

Wat voor map zit er in de tachograaf?

De mappen worden uitgegeven door Eurostat waarbij de tachograaf een kaart gebruikt waarbij alleen de landsgrenzen van belang zijn. Dit is een NUTS 0  map. Niet alle veranderingen worden direct meegenomen en alleen relevante wijzigingen worden overgenomen door de JRC (goedkeur orgaan voor alles wat de tachograaf betreft en voorziet de map met een hash voor de authenticiteit van de map) en momenteel wordt ook op Europees niveau onderhandeld wanneer wel of niet een door de JRC goedgekeurde map in tachografen dient te worden opgeslagen. 

Nuts mappen zijn socio-economische analyse mappen voor regio's waarbij:
NUTS 0 : Landsgrenzen en tachograaf regio grenzen (e.g. spanje)
NUTS 1: Belangrijke socio-economische regio's
NUTS 2: Basis regio's voor applicaties met regionaal beleid
NUTS 3: Kleine regio's voor specifieke diagnose




Figuur 1 - NUTS map lagen, waarbij Nuts 0 door de tachograaf wordt gebruikt

 

Een map ziet er als voorbeeld uit (start map uit 2023)

Figuur 2 - NUTS0 map bij introductie van de Gen2v2 tachograaf