DTCO 4.1 Introductie
Vanaf 21 augustus 2023 is de tweede generatie slimme tachograaf, DTCO 4.1, verplicht voor alle voertuigen die nieuw op kenteken worden gezet en die worden gebruikt voor internationaal transport. Met uitzondering van het ondersteunen van OSNMA, voldoet deze tachograaf aan de aanpassingen van (EU) 799/2016 zoals beschreven in verordening (EU) 2021/1228 en voldoet tevens aan de cabotageregels voor grensovergangen, laad- en losmomenten, berekeningen van arbeidstijdenregistratie en de nieuwe verkorte rust die tot twee keer achter elkaar genoten mag worden.
De DTCO 4.1 heeft de bekende hoge kwaliteit van VDO. Dankzij toepassing van de nieuwste onderdelen is hij nog sneller en gemakkelijker in gebruik. Tevens is in het ontwerp veel aandacht aan cyber security.
Tachograafgeneraties
Deze tweede versie slimme tachograaf volgt de slimme tachograaf op die op 19 juli 2019 werd geïntroduceerd. De overkoepelende naam van deze nieuwe versie slimme tachograaf is de Gen2v2 digitale tachograaf. Hieronder wordt in het kort de achtergrond van deze naamgeving toegelicht.
Gen 1: alle Annex 1B digitale tachografen, ongeacht het aantal versies dat is uitgebracht.
Gen 2: alle Annex 1C slimme tachografen, ongeacht de versie.
Gen 2v1: de eerste versie Annex 1C slimme tachograaf. Bij VDO waren dit de DTCO 4.0 en DTCO 4.0e.
Gen 2v2: de tweede versie Annex 1C slimme tachograaf. Bij VDO is dit de DTCO 4.1 transitietachograaf.
Functies uit voorgaande tachografen: Arbeidstijden tellers
Natuurlijk heeft elke tachograaf nieuwe functies. Als je voor het eerst met de tachograaf te maken hebt en afkomstig bent van een oudere generatie, dan zijn de functies die in andere tachografen waren bijgekomen ook onderdeel van de laatste tachograaf. Hieronder de belangrijkste functie(s) waar je dagelijks mee te maken kan hebben:
Arbeidstijden volgens richtlijn 2002/15 EG (Introductie in DTCO 4.0e). De Europese richtlijnen kun je voor nederland, door je werkplaats, om laten zetten naar de nederlandse (ruimere) norm.
Belangrijkste veranderingen ten opzichte van de DTCO 4.0:
- Geïntegreerde NUTS niveau 0 map met landgrensovergangen.
De bestuurder hoeft, bij het passeren van een landsgrens, niet meer de landcode in te toetsen van het land dat hij in rijdt. De DTCO 4.1 zal landsgrenspassages automatisch registreren met behulp van de digitale grenskaarten. Het moment waarop nieuw gepubliceerde NUTS0 kaarten in de tachograaf dient te komen is na overleg met Brussel en de tachograaffabrikanten.
- Verplichting tot het kunnen updaten van tachograaf software
Om wildwas aan verschillende tachograaftypes te voorkomen, heeft de EU besloten dat voor feature updates, bug fixes, verbeteringen en dergelijke de tachograaf te updaten moet zijn (zolang een hardware verandering niet nodig is). Bij VDO tachografen was dit al een standaard optie bij de vorige generatie tachografen.
- Gebruik van Galileo positieauthenticatie (OSNMA)
Alle geregistreerde posities dienen OSNMA geauthenticeerd te zijn. Deze feature is vooralsnog alleen beschikbaar via de Galileo satellietsystemen en heeft tot doel positiemanipulatie (ook bekend als o.a. "Spoofing" en "Meaconing") tegen te gaan. Omdat de wetgeving zich vooral richt op Cabotage, is het registreren van posities steeds belangrijker aan het worden.
Deze posities zijn:
- het land van het voertuig is gekalibreerd
- beginland en eindland van de dienst
- grensovergangen
- laad-en losposities
- 3 uur cumulatieve rijtijdpositie
De Gen2v2 "transitietachograaf"
Positieauthenticatie door middel van het Galileo OSNMA-protocol is nog niet officieel vrijgegeven. De DTCO 4.1 zal bij vrijgave met andere software gaan werken om hiermee om te kunnen gaan. Zodra OSNMA is vrijgegeven zal de DTCO 4.1 geproduceerd worden met de definitieve softwareversie. Tot die tijd zijn tachografen, die met de niet-vrijgegeven OSNMA-software werken, door de Europese Unit aangeduid als 'Transitietachografen'.
- Interne snelheids-/bewegingssensor
Naast de KITAS -sensor en GNSS zal de tachograaf een onafhankelijke bewegingssensor bevatten.
- Low Energy Bluetooth (BLE) 5.0 (of hoger) verplicht
De EU stimuleert een vrijere markt voor applicaties die interactie hebben met de tachograaf. Hierdoor kunnen er applicaties ontwikkeld worden voor allerlei verschillende toepassingen.
Voor werkplaatsen zal de ijkapparatuur niet via deze bluetooth met de tachograaf communiceren als het gaat om ijkgerelateerde zaken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Workshop Link, die jaarlijks ook gecalibreerd dient te worden
- Bidirectionele ITS-interface verplicht
De in de Gen2v1 nog slechts facultatieve ITS (Intelligent Transport System) is nu verplicht gesteld. De set van ITS-gegevens is beschreven en applicaties (zie bluetooth) kunnen van deze gegevens gebruikt maken.
- Registratie laad-/losmomenten
Zie hierboven bij: Gebruik van Galileo-positieauthenticatie (OSNMA). Men dient laad~en losmomenten te kunnen aangeven in de tachograaf.
- Registratie standaard vervoertype
Bij het kalibreren van een voertuig dient de werkplaats het standaard laadtype te kunnen aangeven. Deze informatie wordt ook op de installatieplaat geplaatst.
Let op: Onderstaande link brengt je naar onze werkplaats website
- Voldoen aan UNECE-cybersecurity voor automotive
De gehele automotive industrie wordt steeds meer verbonden met externe systemen (bluetooth, wifi) en daarmee steeds meer blootgesteld aan cybercriminelen. De UNECE beheert de aanpassingen die de gehele automotive industrie moet doorvoeren om deze aanvallen zo veel mogelijk te voorkomen.
- Nieuwe bestuurders-, werkplaats-, controle- en bedrijfskaarten
(de 3e generatie kaarten: Gen2v2 kaarten)
Niet alleen wordt er nieuwe data geschreven op diverse kaarten (bestuurderskaarten, werkplaatskaarten enz), maar ook is de capaciteit voor het opslaan van activiteiten bijna verdubbeld. De nieuwe Gen2v2 kaarten hebben daarvoor een grotere opslag capaciteit gekregen.